Hoe werkt het ART-keurmerk?

Hoe werkt het ART-keurmerk?

De motorsloten en scootersloten op Motor-slot.nl zijn veelvuldig voorzien van een ART-keurmerk, variërend van ART-3 tot ART-5. Maar wat houdt dit keurmerk in?

Wat is dit precies, hoe werkt het en waarom is dit keurmerk van belang? Het antwoord op deze laatste vraag is in wezen heel eenvoudig: het ART-keurmerk helpt diefstal voorkomen, van onder andere brommers, scooters en motorfietsen.

Onafhankelijke stichting
Een slot kan alléén het predikaat ART-slot krijgen na een geslaagde, uitvoerige test door Stichting ART. Deze onafhankelijke stichting wordt gevormd door onder meer ANWB, verzekeraars, politie en BOVAG. SKG-IKOB verricht de (laboratorium)testen. Kiwa SCM voert de certificatiewerkzaamheden uit.

Laboratoriumtesten
Voor elk slot is er een laboratoriumtest én een zogenaamde aanvalstest. In het laboratorium komt de treksterkte aan bod, evenals een test die bekijkt in hoeverre het slot bestand is tegen zagen, knippen en torderen. Ook de werking van het slot bij vorst, vocht en in een stoffige omgeving komt aan bod.

Het ART-slot ondergaat een 'aanvalstest'
Bij de aanvalstest onderwerpt SKG-IKOB het slot aan de gebruiken en methoden van een potentiële, ervaren dief. Dat betekent dat de meest moderne, agressieve gereedschappen worden ingezet.

Er zijn vijf categorieën: ART-1 (één ster) tot en met ART-5 (vijf sterren), oplopend in beveiligingsniveau, ofwel: de preventieve waarde tegen diefstal. Een slot met keurmerk ART-5 heeft daarbij dus de zwaarste test ondergaan. Hieronder vat Motor-slot.nl samen wat de vijf ART-categorieën inhouden, waarbij deze webshop zich focust op de sloten vanaf keurmerk ART-3, voor onder andere scooters.

ART-1 en ART-2
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze ‘meeneembeveiliging’ is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot met keurmerk ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging van de niet-gemotoriseerde tweewieler.

Over ART-3
ART-3 sloten bieden nog meer beveiliging voor bijvoorbeeld e-bikes, bakfietsen en andere duurdere fietsen, zeker voor in een stedelijke omgeving. Ook worden ze gebruikt als scooter- of brommerslot. Staat de tweewieler vaker op straat? Dan biedt de hiernavolgende categorie 4 extra preventiewaarde.

Over ART-4
ART-4 sloten zijn een stuk zwaarder en vormen vooral een degelijke oplossing voor scooters, terwijl verzekeraars ART-4 (doorgaans) ook accepteren voor bescherming tegen diefstal van motors.

Over ART-5
Dit is de zwaarste categorie motorsloten. Eventueel kan ook een scooter/brommer ermee vast, maar let wel op de lengte en het gewicht. Met het ART-5 certificaat weet u zeker dat u het meest veilige kettingslot heeft. Een slimme keus dus bij het voorkomen van diefstal, vindt ook de verzekeraar.

Keurmerk staat ook op het slot zelf, met viercijferig nummer
Bij elke productomschrijving op Motor-slot.nl staat of het slot een ART-keurmerk heeft en zo ja, welk. Het staat vanzelfsprekend ook op het slot, dus u kunt het ter bevestiging zien na aankoop. Op het scooterslot of motorslot met ART-certificaat dat u op Motor-slot.nl heeft besteld, staat altijd het ART-logo, het aantal sterren én het viercijferige goedkeurnummer. Dit laatste nummer dient voor te komen op de officiële lijst met goedgekeurde sloten van Stichting ART.

Tip: vergeet een onverhoopte diefstal ook niet te melden bij uw verzekeraar!

Nog een tip, juist ter voorkoming van diefstal:
Zet uw scooter of motor zoveel mogelijk (óók) vast aan een vast object.

Raadpleeg altijd de polisvoorwaarden!
Controleer ook altijd de voorwaarden van uw eigen verzekeraar. Zo bent u er zeker van dat deze het betreffende ART-slot inderdaad accepteert als geschikt slot voor diefstalpreventie.